Followers

Wednesday, May 18, 2011

mudahnye lelaki melafazkan cerai

kaum Adam dibekalkan dengan sembilan akal dan satu nafsu berbanding wanita yg memiliki sembilan nafsu dan satu akal. Maka dengan itu lah, kuasa talak diberikan kepada lelaki, kerana selain dari nakhoda dalam bahtera rumah tangga. lelaki juga tidak emosi jika berhadapan dengan sesuatu perkara yg berkaitan dengan hati.


akan tetapi jika kita lihat pada zaman kini, faktor tersebut sudah semakin tidak relevan bila mana kita lihat keruntuhan sesebuah institusi rumah tangga adalah disebabkan si suami yg lebih mudah menjatuhkan talak ke atas isteri mereka.


jadi ape puncanye?


sabda Nabi yg bermaksud "perkara halal yg paling dibenci Allah ialah talak"
so sudah terang dan nyata dijelaskan dlm sabda Nabi, bahawa talak amatlah tidak disukai Allah.


puncanya ialah lelaki pada zaman skrg tidak memiliki sifat kesabaran yg tinggi dalam rumah tangga. Dengan kata lain, apabila ada sesuatu perselisihan, dua-dua pihak tidak mahu mengalah. Lantas si suami menjatuhkan talak.
kurang mendalami ilmu agama atau cetek agama juga faktor terbesar kejadian ini. Jika para lelaki tahu perkara ini tidak boleh main- main dalam agama, mana mungkin die boleh jatuhkan talak bukan? hoho!




taken from ISLAMIC QUOTES's tumblr






sekadar renungan bersama..hehe


tripleA : oppss, aku tak kahwin lagi tahu?huhu! just peringatan untuk aku jugak kelak ^^

14 klon tripleA:

aqmalazmi said...

cerai cerai nie sensetiv sikit..heeeeeeeeee

amier azrul alias said...

aik cptnye ko komen mal?
kekeke.
awat lak?
hoho

~Kirin Selama Perak~ said...

itu kuasa ditangan laki.
tetapi guna la sehabis baik
:)

amier azrul alias said...

kuasa veto.
tp kne gne btol2.
yup stuju dgn KSP.
hoho

[k]o{q}i[n] said...

akal perlu mengatasi nafsu. skang ni manusia lebih cenderung ikut nafsu.. tu yg jdi bnd2 mcm ni..

amier azrul alias said...

[k]o{q}i[n] : a'ah..
tp skg cm terbalik pulak kan
huhu

[k]o{q}i[n] said...

iman x kuat, suka tinggalkan yg wajib, ini lah hasilnya.. dunia akhir zaman, xde yg mustahil...

IeRa said...

urmm..
betOl3!

bantalbucuk said...

sokong..!! :p

lini hasnan said...

fewit fewit ;p

ZWAN SABRI said...

urrmm, maybe depa senang lafazkan cerai sebab depa jahil dalam agama kowt.. huhu

MySuaraBlog: Saya Suka K-Pop Malaysia

cikida said...

ye btol3...hurm.jadi takot nak kawin..senang2 je laki2 ni nak jtuhkn talak.haish..triple A bile nk kawin ? ahah..cuti sem ni ea..=P

mr.syazwan said...

sebab ada pepatah mengatakan bunga bukan sekuntum kan??

so dorang ingat lepas 1 dpt 2 lepas tu

huhu

ish2 jgn2

haha

n!cK said...

setujuuuu~~~lelaki skung neh pantang tcabar ckit!! pas2 jnis tak sabar!!haihh!!