Followers

Saturday, April 9, 2011

kisah tukang sampan dan professor

cerita nye bermula ketika seorang professor ditugaskan untuk menjalankan kajian tentang kehidupan satu kampung pedalaman di Sarawak.. tetapi perkampungan tersebut tersangatlah jauh dan memerlukan professor tersebut merentasi satu sungai di kawasan perkampungan itu..

gini kot gaya prof tuh..hik hik!



tiba di sungai tersebut, professor itu disambut oleh seorang tukang sampan yang sedang menunggu di dalam sampan nye..

nampok bebenor nipu nyer, tukang sampan sorang je..sabo je lah~




setelah memulakan perjalanan, professor itu bertanya kepada tukang sampan..


"kamu pandai membaca?"
kemudian si tukang sampan membalas..
"tidak tuan, saya tidak pernah ke sekolah sejak dari kecil  dahulu"
"kalau macam tu, awak dah kehilangan separuh dari nyawa kamu..sebab orang yang tidak pandai membaca sangat la rugi.." balas si professor..

kemudian si tukang sampan terus meneruskan dayungan sampan nye sehinggalah soalan kedua datang kepada nye..
"kamu ade simpanan wang di bank?" tanya si professor..
kemudian si tukang sampan membalas " tidak ada tuan, saya tidak punya wang yang banyak untuk simpan kat sana.."

"oh! kalau macam tu, kamu dah kehilangan separuh lagi nyawa kamu, kerana wang simpanan di bank penting untuk masa depan kita..maka nya, nyawa kamu dah melayang~" kata si prof dengan angkuhnye..




si tukang sampan berasa kecil hati, tetapi apekan daya..die tetap meneruskan dayungan..
tiba-tiba, sampan yang dinaiki mereka bocor dan dimasuki air..



lantas si tukang sampan bertanya pada si professor..
"tuan pandai berenang?"

mendengar soalan itu, si prof lantas menjawab..
"tidak, saya tak pandai berenang..." (gelabah)

terus si tukang sampan berkata.. "oh kalau macam tu, semua nyawa tuan akan melayang la!" :D


-THE END-


triple A : moralnye? lu pikir sendiri boleh?hoho.. thanks for reading :)

7 klon tripleA:

Anisa Hang Tuah said...

lain kali ajar dia membaca
hehe

aNiss :):) said...

hahaha :) ilmu dan kemahiran sangat penting.. that is moral of the story.. ngee~

amier azrul alias said...

anisa hang tuah : pas ni la anisa ajar ek..
hu3~ ;p

amier azrul alias said...

aniss : haha pandai pon :D

teddyuna said...

moral dia.. jgn berlagak sgt .. and jgn ingt ilmu teori dn duit boleh tolong kita kalau xde kemhiran :)

SyedGraphiX said...

moral of the story : masing2 ade kelebihan masing2.. so, jangan nak blagak sangat even kau kaya or bpendidikan skalipun lah! -.-

Cik Pieka said...

menarik :) you, enrty u rosak sikit. cer u scroll down. nanti entry 2 kali kuar :)